VeloTydzień Ekonomiczny 9 grudnia 2024 r.

09.12.2024

velotydzien.jpg [13.35 KB]

NAJWAŻNIEJSZE W TYM TYGODNIU

ZAGRANICA: W środę opublikowane zostaną dane o inflacji w USA za listopad. Oczekuje się wzrostu CPI do 2,7 proc. r/r z 2,6 proc. w październiku, przy stabilnej inflacji bazowej na poziomie 3,3 proc. r/r. Wyższy poziom cen usług pozostaje kluczowym czynnikiem napędzającym inflację bazową. Dane mogą istotnie wpłynąć na grudniową decyzję Fed dotyczącą stóp procentowych (18.12), zwłaszcza w kontekście rosnących oczekiwań na ich obniżkę. W czwartek uwagę inwestorów przyciągną decyzje EBC i Narodowego Banku Szwajcarii. Rynek oczekuje, że obie instytucje zdecydują się na obniżenie stóp procentowych o 25 pb., co ma wesprzeć spowalniającą gospodarkę strefy euro i Szwajcarii. EBC pozostaje ostrożny w swoich działaniach, deklarując gotowość do dalszego luzowania polityki, ale w granicach rozsądku, ze względu na czynniki geopolityczne i ryzyko destabilizacji. Po fiasku impeachmentu prezydenta Korei Południowej i wprowadzeniu stanu wojennego sytuacja polityczna w regionie pozostaje napięta, co zwiększa niepewność na rynkach azjatyckich. Z kolei upadek reżimu Baszara al-Asada w Syrii i wynikające z tego walki o władzę mogą zaostrzyć destabilizację na Bliskim Wschodzie, co pozostaje kluczowym czynnikiem ryzyka geopolitycznego dla rynków.

POLSKA: W piątek poznamy kluczowe dane dotyczące inflacji CPI oraz bilansu płatniczego. Według wstępnych szacunków, inflacja w Polsce w listopadzie spadła do 4,6 proc. r/r z 5,0 proc. w październiku. Oczekuje się, że ceny paliw i żywności odegrały główną rolę w obniżeniu dynamiki cen, podczas gdy inflacja bazowa mogła wzrosnąć nieznacznie do 4,2 proc. r/r. W bilansie płatniczym za październik spodziewany jest dalszy deficyt, głównie z powodu wyższej dynamiki importu (prognoza: 7 proc. r/r) w porównaniu z eksportem (prognoza: 3 proc. r/r). Na rachunku obrotów bieżących przewidujemy kolejny raz deficyt. Po silnym umocnieniu w ubiegłym tygodniu, złoty utrzymuje stabilizację wobec euro (ok. 4,26) i nieznacznie traci wobec dolara, który zyskał na sile (USD/PLN na poziomie 4,04). Wahania kursowe mogą zależeć od czynników globalnych, takich jak decyzje EBC i inflacji w USA.

EFEKTY GOSPODARCZE KPO W STREFIE EURO

Polska jest dopiero teraz beneficjentem środków z KPO, ale w niektórych krajach europejskich już od czterech lat wydatkowane są te środki. EBC przygotował analizę tego jaki wpływ miały te środki na na gospodarkę strefy euro. Efekty na razie nie robią dużego wrażenia.

Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), który stanowi kluczowy element NextGenEU działa na dwa główne sposoby: poprzez kanał fiskalny, finansując wydatki publiczne w państwach członkowskich UE, oraz kanał reform strukturalnych, gdzie płatności zależą od realizacji tysięcy kamieni milowych i celów reform. W krótkim okresie efekty programu są silnie związane z wydatkami fiskalnymi, natomiast w dłuższej perspektywie pozytywny wpływ na gospodarkę wynika głównie z realizowanych reform strukturalnych.

tabela1.png [48.91 KB]

W latach 2021-2023 efekty RRF były słabsze od oczekiwanych, z dodatkowym wzrostem PKB na poziomie 0,1–0,2 proc. rocznie, w porównaniu do początkowo prognozowanych 0,5 proc.. Główne przeszkody to ograniczenia administracyjne i opóźnienia spowodowane zewnętrznymi szokami, takimi jak inflacja i problemy w łańcuchach dostaw. Długoterminowy potencjał programu NGEU jest jednak znaczny – EBC przewiduje, że do 2033 roku PKB strefy euro wzrośnie o 1,3 proc., a roczny potencjalny wzrost gospodarczy będzie wyższy o 0,1–0,15 pkt. proc.. Efekty inflacyjne wynoszą jedynie 0,1 pkt. proc.. W latach 2021-2026 Włochy i Hiszpania będą czerpały znaczące korzyści z RRF i m.in. dzięki temu rozwijać sie szybciej. W przypadku Włoch przewidywany wzrost PKB wynosi od 1,3 do 1,9 proc., a w Hiszpanii od 1,2 do 1,7 proc..

Wpływ RRF na dług publiczny jest bezpośredni. Fundusze RRF istotnie wpływają na zmniejszenie wskaźników zadłużenia publicznego w głównych krajach beneficjentach, takich jak Włochy i Hiszpania. Działają one poprzez kilka głównych kanałów. Pierwszym jest bezpośredni wpływ fiskalny, w ramach którego środki grantowe RRF są rejestrowane jako dochody budżetowe, co znacząco poprawia bilans budżetowy tych krajów. Równocześnie jednak korzystanie z pożyczek RRF powoduje wzrost zadłużenia, choć ich koszt jest niższy niż w przypadku samodzielnego finansowania się przez te państwa na rynku.

Ale też RRF wpływają pośrednio na wynik fiskalny państwa. Wpływ RRF na gospodarkę prowadzi do zwiększenia dochodów publicznych oraz podnosi wartość nominalną PKB, co obniża relację długu do PKB. Ponadto inwestycje i reformy finansowane z RRF pozytywnie oddziałują na stronę podażową gospodarki, zwiększając potencjalny PKB w dłuższej perspektywie. Fundusze RRF poprawiają zaufanie inwestorów i redukują premie za ryzyko na obligacje państwowe, co przekłada się na niższe koszty finansowania zadłużenia. Całkowity wpływ redukujący zadłużenie dla Włoch i Hiszpanii wyniesie około 7-8 pkt. proc. do 2031 roku, pod warunkiem skutecznego wykorzystania funduszy.

PODSUMOWANIE

Główne wyzwania to ograniczenia administracyjne w niektórych państwach, które opóźniają realizację projektów, oraz ryzyko niepełnej realizacji reform, co może ograniczyć pełny potencjał RRF. EBC widzi jednak wstępne oznaki poprawy jakości instytucji w krajach korzystających z RRF, szczególnie we Włoszech, które są największym beneficjentem programu w strefie euro. Już teraz widoczne są przesunięcia w strukturze wydatków publicznych w kierunku inwestycji, takich jak odnawialne źródła energii, cyfryzacja MŚP oraz sztuczna inteligencja. Przełomowy fundusz, którego formuła "pieniądze za reformy" ma zastąpić dotychczasową politykę spójności, na razie trudno uznać za sukces pod względem efektów makroekonomicznych, które sa ponad dwukrotnie mniejsze od zakładanych.

 

Informacje i zastrzeżenia: Niniejszy materiał („Materiał”) ma charakter wyłącznie informacyjny oraz nie stanowi oferty w rozumieniu ustawy - Kodeks cywilny, ani rekomendacji do zawarcia transakcji kupna, sprzedaży lub innego rodzaju przeniesienia któregokolwiek instrumentu finansowego. Bank dołożył wszelkich racjonalnych i niezbędnych starań, aby informacje zamieszczone w Materiale były rzetelne oraz oparte na wiarygodnych źródłach. Informacje zawarte w Materiale nie mogą być traktowane jako propozycja nabycia którychkolwiek instrumentów finansowych, usługa doradztwa inwestycyjnego lub podatkowego ani jako forma świadczenia pomocy prawnej. Prognozy oraz dane zawarte w Materiale nie stanowią zapewnienia uzyskania określonych wyników jakichkolwiek transakcji finansowych ani przyszłych cen którychkolwiek instrumentów finansowych. Materiał nie stanowi badania inwestycyjnego ani publikacji handlowej w rozumieniu Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Bank i jego spółki (podmioty) zależne oraz pracownicy tych podmiotów mogą być zainteresowani zawarciem lub być stroną transakcji finansowych, w tym zawartych na instrumentach finansowych, których wynik jest uzależniony od czynników (danych i informacji) wymienionych w Materiałach.

Administratorem danych osobowych jest VeloBank S.A. z siedzibą w Warszawie (00-843) Rondo Ignacego Daszyńskiego 2 C (Bank). Dane kontaktowe Banku: VeloBank S.A., Rondo Ignacego Daszyńskiego 2 C, 00-843 Warszawa, telefon: 664 919 797, formularz: https://www.velobank.pl/kontakt/formularz-kontaktowy. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: iod@velobank.pl. Bank przetwarza dane osobowe w odpowiedzi na zainteresowanie otrzymywaniem raportów analitycznych (art. 6 ust. 1 lit. a RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE). Masz prawo do żądania od Banku dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych. Masz prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. W razie jakichkolwiek pytań lub sugestii skontaktuj się z nami.