VeloTydzień Ekonomiczny 24 marca 2025 r.

24.03.2025

velotydzien.jpg [13.35 KB]

NAJWAŻNIEJSZE W TYM TYGODNIU

ZAGRANICA: Globalne rynki skupią się na decyzjach banków centralnych – w środę poznamy stanowisko Fed i Banku Japonii, a w czwartek decyzje Banku Anglii, Szwecji i Szwajcarii. Nie oczekuje się zmian stóp procentowych w USA, Japonii, Anglii i Szwecji, natomiast bank centralny Szwajcarii może zdecydować się na obniżkę o 25 pb. Dodatkowo rynki będą reagować na doniesienia dotyczące negocjacji pokojowych w Ukrainie oraz sytuację w amerykańskim Kongresie, który może uniknąć zawieszenia działalności. W Niemczech lider CDU Friedrich Merz osiągnął wstępne porozumienie z Zielonymi w sprawie pakietu wydatków na obronność i infrastrukturę, finansowanych długiem. Zieloni, początkowo sceptyczni, ostatecznie poparli inicjatywę po uwzględnieniu 100 mld EUR na fundusz transformacji klimatycznej. Po piątkowym odbiciu indeksów giełdowych, sentyment inwestorów pozostaje optymistyczny, choć w USA rosnące oczekiwania inflacyjne oraz ryzyko recesji w wyniku wojny handlowej będą działać w przeciwnym kierunku.

POLSKA: W nadchodzącym tygodniu uwaga krajowych inwestorów skupi się na publikacji kluczowych danych makroekonomicznych oraz przeglądzie ratingu Polski przez agencję Moody’s. Oczekiwane są informacje dotyczące bilansu płatniczego i inflacji bazowej (która wyniesie najpewniej 3,9 proc. r/r), a także dane z sektora przemysłowego, budowlanego i rynku pracy. Inflacja CPI w lutym wyniosła 4,9 proc. r/r, co było niższym od oczekiwań wynikiem (5,3 proc. r/r). Dodatkowo agencja Fitch potwierdziła długoterminowy rating Polski w walucie obcej na poziomie “A-” z perspektywą stabilną. Na rynku walutowym złoty umocnił się po korekcie danych o inflacji, co pozytywnie wpłynęło na rentowności obligacji.

CO OZNACZA NIEMIECKA BAZOOKA FISKALNA?

Planowane przez Niemcy zwiększenie wydatków na infrastrukturę o 500 mld EUR oraz podniesienie nakładów na obronność do ponad 2 proc. PKB ma istotne implikacje dla przyszłego wzrostu gospodarczego RFN, ale też Polski.

wykres-wydatki.png [151.20 KB]

Zmiana paradygmatu. Bundestag przegłosował historyczne zmiany w ustawie zasadnieczej RFN. Za projektem ustawy głosowało 513 posłów z klubów CDU/CSU, SPD i Zielonych. Wymagana do zmiany konstytucji większość dwóch trzecich wynosi 489. Przeciwko głosowały Alternatywa dla Niemiec (AfD), Lewica, BSW i FDP. Ustawa autorstwa CDU/CSU i SPD zreformowała zapisany w Ustawie Zasadniczej – niemieckiej konstytucji — “hamulec zadłużenia", zakazujący zwiększania deficytu budżetowego powyżej 0,35 proc. PKB. Wprowadzone zmiany przewidują, że wydatki na wojsko, obronę cywilną, służby i cyberbezpieczeństwo, przekraczające 1 proc. PKB, nie będą podlegać ograniczeniom budżetowym, a na ich finansowanie możliwe będzie zaciąganie kredytów. Pakiet finansowy przewiduje ponadto utworzenie specjalnego funduszu na modernizację infrastruktury oraz ochronę klimatu w wysokości 500 mld EUR. Bundesrat poparł inicjatywę Bundestagu i zmiany wejdą w życie.

Według szacunków DIW (Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung), planowany fundusz infrastrukturalny o wartości 500 mld EUR może zwiększyć roczny wzrost gospodarczy Niemiec o średnio ponad 2 pkt. proc. w ciągu najbliższej dekady. Według najnowszych szacunków, jeśli uwzględni się te dodatkowe nakłady, PKB Niemiec wzrośnie o 2,1 proc. w 2026 roku, zamiast wcześniejszych 1,2 proc. Obecnie jednak niemiecka gospodarka zmaga się ze stagnacją, a prognozy na bieżący rok zostały obniżone do 0,2 proc., głównie z powodu słabszej niż oczekiwano konsumpcji prywatnej oraz niepewności geopolitycznej. Inwestycje publiczne mogą stać się kluczowym impulsem do ożywienia gospodarczego. Inne prognozy przewidują, że szybka implementacja tych planów może podnieść wzrost PKB Niemiec o 0,6 pkt. proc.  w 2025 r., o 1 pkt. proc. w 2026 r. oraz o 0,9 pkt. proc. w 2027 r. w porównaniu z dotychczasowymi prognozami. Oznaczałoby to, że niemiecka gospodarka wzrosłaby odpowiednio o 0,6 proc. w 2025 roku oraz o 2 proc. i 2,1 proc. w latach 2026 i 2027. ​

Sektory takie jak budownictwo i obronność mogą odnieść znaczne korzyści z planowanych inwestycji. Przykładowo, akcje firm takich jak Heidelberg Materials (28,3 proc. m/m) i Rheinmetall (37,2 proc. m/m) odnotowały wzrost w oczekiwaniu na zwiększone zamówienia. ​Prowadzone będą inwestycje w modernizację i rozbudowę sieci kolejowej, autostrad oraz transportu publicznego. Do tego inwestycje w renowację budynków i walkę z kryzysem mieszkaniowym w dużych miastach pomogą poprawić warunki życia mieszkańców oraz 100 mld EUR przeznaczonych na ochronę klimatu i rozwój zielonej energii przyczyni się do transformacji energetycznej.

Inflacja będzie średnio o 0,5 pkt. proc. wyższa każdego roku przez następne dziesięć lat. Tym niemniej inflacja CPI powinna nadal spadać. Po osiągnięciu poziomu 2,2 proc. w 2024 roku, spadające ceny energii sprzyjają niższej inflacji. Z kolei trwający trend wzrostu cen żywności będzie działał w odwrotnym kierunku. DIW podnosi swoją prognozę inflacji na 2025 rok o 0,1 pkt. proc. do średniorocznego poziomu 2,1 procent. W 2026 r. inflacja powinna powrócić do celu EBC wynoszącego dwa procent. Na razie inflacja bazowa pozostanie nieco podwyższona. Ceny usług nadal rosną wyraźnie, a dostawcy ubezpieczeń, zwłaszcza ubezpieczeń samochodowych, ostatnio przyczyniają się do presji cenowej. W dalszym okresie prognozy inflacja bazowa powinna stopniowo osiągnąć cel dwóch procent i zrealizować go do końca 2025 roku.

Niemieckie problemy strukturalne nie znikną. Ze względu na utrzymującą się słabą aktywność inwestycyjną i spadający potencjał siły roboczej, potencjalny PKB prawdopodobnie będzie rozwijał się w powolnym tempie. Przewiduje się, że potencjalny wzrost wyniesie zaledwie 0,3 proc. w 2029 roku. Wolumen pracy powinien nadal się zmniejszać ze względu na zmiany demograficzne. W obliczu dalszej stagnacji produkcji w 2025 r. luka produktowa prawdopodobnie się powiększy i wyniesie średnio -1,0 proc. potencjalnego PKB. Wraz z ożywieniem gospodarczym w kolejnych latach luka ta powinna zmniejszyć się do -0,4 proc. w 2026 r. i zmniejszyć się do zera w 2029.

PODSUMOWANIE

Polska gospodarka może skorzystać na niemieckim programie wydatków wojskowych i infrastrukturalnych, choć jego wpływ będzie zależny od kilku czynników. Istnieją poważne zagrożenia dla niemieckiej gospodarki wynikające z polityki handlowej USA, które mogą znacząco osłabić potencjalny wzrost jeszcze przed pełnym odczuciem efektów zwiększonych nakładów publicznych. Dodatkowo, ryzykiem pozostaje wzrost cen, ponieważ obecne moce produkcyjne, zwłaszcza w sektorze inżynierii lądowej i obronnym, prawdopodobnie szybko osiągną swoje granice. W związku z tym można oczekiwać, że znaczna część zamówień trafi do Europy Środkowej, przynosząc korzyści również polskiej gospodarce. Na podstawie szacunków DIW można przewidywać, że niemieckie wydatki publiczne w wysokości 500 mld PLN w ciągu dekady mogłyby podnieść polski PKB o 0,2–0,4 pkt proc. rocznie. Oznaczałoby to, że w 2026 roku Polska mogłaby osiągnąć wzrost gospodarczy na poziomie 3,4–3,6 proc. PKB.

 

Informacje i zastrzeżenia: Niniejszy materiał („Materiał”) ma charakter wyłącznie informacyjny oraz nie stanowi oferty w rozumieniu ustawy - Kodeks cywilny, ani rekomendacji do zawarcia transakcji kupna, sprzedaży lub innego rodzaju przeniesienia któregokolwiek instrumentu finansowego. Bank dołożył wszelkich racjonalnych i niezbędnych starań, aby informacje zamieszczone w Materiale były rzetelne oraz oparte na wiarygodnych źródłach. Informacje zawarte w Materiale nie mogą być traktowane jako propozycja nabycia którychkolwiek instrumentów finansowych, usługa doradztwa inwestycyjnego lub podatkowego ani jako forma świadczenia pomocy prawnej. Prognozy oraz dane zawarte w Materiale nie stanowią zapewnienia uzyskania określonych wyników jakichkolwiek transakcji finansowych ani przyszłych cen którychkolwiek instrumentów finansowych. Materiał nie stanowi badania inwestycyjnego ani publikacji handlowej w rozumieniu Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Bank i jego spółki (podmioty) zależne oraz pracownicy tych podmiotów mogą być zainteresowani zawarciem lub być stroną transakcji finansowych, w tym zawartych na instrumentach finansowych, których wynik jest uzależniony od czynników (danych i informacji) wymienionych w Materiałach.

Administratorem danych osobowych jest VeloBank S.A. z siedzibą w Warszawie (00-843) Rondo Ignacego Daszyńskiego 2 C (Bank). Dane kontaktowe Banku: VeloBank S.A., Rondo Ignacego Daszyńskiego 2 C, 00-843 Warszawa, telefon: 664 919 797, formularz: https://www.velobank.pl/kontakt/formularz-kontaktowy. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: iod@velobank.pl. Bank przetwarza dane osobowe w odpowiedzi na zainteresowanie otrzymywaniem raportów analitycznych (art. 6 ust. 1 lit. a RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE). Masz prawo do żądania od Banku dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych. Masz prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. W razie jakichkolwiek pytań lub sugestii skontaktuj się z nami.