Uważaj na oszustów podających się za pracowników firmy inwestycyjnej
Szanowni Klienci!
Przestrzegamy przed kontaktami ze strony oszustów, którzy przedstawiają się jako pracownicy firmy inwestycyjnej.
Przestępcy w rozmowach telefonicznych przedstawiają bardzo atrakcyjne oferty inwestycyjne, najczęściej w kryptowaluty. Podkreślają „wyjątkowość” i „ekskluzywność” swojej propozycji, niezwykle wysoką stopę zwrotu oraz konieczność pilnego podjęcia decyzji. W kolejnych rozmowach uciekają się do jeszcze silniejszej i stanowczej presji czasu a nawet do zastraszania rzekomymi karami umownymi. Często nakłaniają do instalacji oprogramowania do obsługi zdalnego pulpitu (aplikacja AnyDesk lub inne). W ten sposób przejmują kontrolę nad serwisem bankowości internetowej klienta
Przestępcy zaufanie wzbudzają poprzez to, że:
- sama aplikacja do obsługi zdalnego pulpitu jest legalnym oprogramowaniem, które można pobrać ze strony producenta. Jej instalacja pozwala przestępcom przejąć kontrolę nad komputerem zalogowanego klienta.
- po dokonaniu drobnej „inwestycji” początkowej na konto klienta wpływa zwrot z dużym „zyskiem”. Zwrot ten to pieniądze innego oszukanego „inwestora”.
Po początkowym zwrocie przestępcy przystępują do głównego etapu realizacji kradzieży – nakłaniają klienta do „zainwestowania” jak najwyższej kwoty. Źródłem „inwestycji” mogą być:
- środki na koncie klienta,
- oszczędności klienta zdeponowane na lokatach, rachunkach oszczędnościowych,
- środki z kart kredytowych klienta,
- dostępne dla klienta w bankowości elektronicznej oferty kredytowe.
Cechą, tego typu kradzieży jest stosowanie różnego rodzaju socjotechnik na zasadzie „dobry i zły policjant”. Klient jest na przemian epatowany obietnicami wysokich zwrotów z inwestycji i groźbami konsekwencji wynikających z braku dokonania kolejnych inwestycji.
Kluczem w tym typie kradzieży jest jak najdłuższe utrzymanie klienta w przekonaniu, że dokonał korzystnej inwestycji. Żeby to osiągnąć przestępcy przekonują klienta, żeby nie informował żadnej postronnej osoby o swoich inwestycjach. Bank może skontaktować się z klientem aby upewnić się czy transakcja nie jest oszustwem. Przestępcy wzbudzają nieufność w klientach wobec banku i przestrzegają przed takim kontaktem.
Wskazany powyżej sposób działania może w poszczególnych przypadkach wyglądać trochę odmiennie. Zamiast instalacji oprogramowania pozwalającego na zdalne przejecie pulpitu komputera klienta, klient może być proszony o przekazanie danych do logowania do bankowości internetowej lub autoryzowanie aktywacji aplikacji mobilnej.
Prosimy aby:
- nigdy nie pozwalać innym osobom na przejmowanie kontroli nad swoją bankowością internetową,
- nie podawać nikomu danych do logowania w bankowości ani danych kart płatniczych,
- weryfikować wiarygodność osób oferujących w rozmowach telefonicznych oferty inwestycyjne.
Przypominamy także, iż zgodnie z wdrożonymi w Polsce regulacjami UE (MiFID II) każdy podmiot legalnie oferujący usługi inwestycyjne powinien przez złożeniem oferty szczegółowo zbadać tzw. profil inwestycyjny potencjalnego klienta w formie szczegółowej ankiety określić znajomość rynków finansowych, świadomość ryzyka związanego z inwestycją oraz skłonność do ponoszenia takiego ryzyka a także wpływ potencjalnych strat na sytuację finansową Klienta.
W przypadku wszelkich wątpliwości prosimy o kontakt z naszą Infolinią pod numerem +48 664 919 797.
Pozdrawiamy,
Zespół Getin Noble Banku