Oszustwo „na kancelarię prawną”

20.08.2024

Przestrzegamy przed oszustami podającymi się za przedstawicieli kancelarii prawnych. Oszust zaczyna od telefonu lub wiadomości, w której – podszywając się pod kancelarię – twierdzi, że Twoje oszczędności są zagrożone i tylko on może pomóc Ci zabezpieczyć środki lub zapobiec ich utracie. Brzmi poważnie, prawda?

 

Zapoznaj się z przykładowym schematem oszustwa:

  1. Dzwoni do Ciebie ktoś, kto podaje się za przedstawiciela kancelarii prawnej.
  2. Oszust oferuje Ci pomoc w zabezpieczeniu Twoich pieniędzy lub odzyskaniu straconych oszczędności.
  3. Aby Ci „pomóc”, prosi o opłacenie usług kancelarii. Mówi Ci, że będzie to mały procent od kwoty Twoich oszczędności, które są zagrożone.
  4. Oszust prosi o podanie danych celem finalizacji płatności (loginu i hasła do bankowości internetowej, numeru karty czy kodu BLIK), a następnie zatwierdzenie transakcji.
  5. Podajesz dane i zatwierdzasz transakcje, a oszuści przelewają z Twojego konta znacznie większą kwotę

 

Nie daj się nabrać! Oto kilka wskazówek, jak się bronić:

  • Jeżeli nieoczekiwanie zadzwoni lub napisze do Ciebie osoba podająca się za przedstawiciela kancelarii, bądź podejrzliwy. Prawdziwe kancelarie rzadko kontaktują się z potencjalnymi klientami bez wcześniejszego umówienia. Zastanów się, skąd prawdziwa kancelaria prawna miałaby mieć Twoje dane. Jak mogłaby wejść w posiadanie informacji o Twoich środkach? To powinno wzbudzić Twoją czujność.
  • Nie udostępniaj swoich danych! Nigdy nie podawaj numeru karty, danych do logowania czy kodu BLIK. Żadna firma nie powinna prosić o takie dane.
  • Zwróć uwagę na adres e-mail. Oszuści często używają fałszywych adresów e-mail, które są bardzo podobne do prawdziwych.
  • Nie działaj pod wpływem emocji. Oszuści manipulują emocjami potencjalnych ofiar – obiecują odzyskanie straconych środków lub grożą utratą oszczędności.
  • Czytaj dokładnie SMS-y od banku. Zwracaj uwagę na to, jaką transakcje zatwierdzasz i na jaką kwotę.
  • Zwiększ swoje bezpieczeństwo – aktywuj darmową usługę weryfikacji behawioralnej. Wystarczy, że wyrazisz zgodę w Ustawieniach bankowości internetowej lub mobilnej

 

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że Ty lub bliska Ci osoba padła ofiarą oszustwa?

Jeżeli podejrzewasz, że Ty lub bliska Ci osoba może być ofiarą oszustwa, skontaktuj się z naszą infolinią pod numerem +48 664 919 797. Opłata za połączenie jest zgodna z taryfą operatora.

Zachowaj szczególną ostrożność, gdy telefonicznie lub mailowo kontaktuje się z Tobą przedstawiciel kancelarii prawnej lub innej firmy. Nie udostępniaj numeru Twojej karty, loginów i haseł czy kodu BLIK.

 

Pozdrawiamy

Zespół VeloBanku