Uważaj na fałszywe wiadomości od „członków rodziny”
Próby wyłudzenia danych przez przestępców internetowych są coraz bardziej wyrafinowane, przez co trudno odróżnić próbę oszustwa od prawdziwej prośby o pomoc.
Oszuści podają się za naszych bliskich i znajomych, licząc na mniejszą czujność i szybką reakcję.
Zobacz, jak może wyglądać schemat oszustwa.
- Dostajesz SMS od osoby podszywającej się pod członka rodziny, który informuje Cię o uszkodzeniu telefonu i prosi o kontakt przez WhatsApp.
Przykład: „Cześć Mamo, mam nowy numer, napisz do mnie teraz…”,
- Kliknięcie we wskazany w treści link przekierowuje Cię do aplikacji. Podczas rozmowy oszuści nakłaniają Cię do zrobienia przelewu na wskazany rachunek bankowy. Jeśli wykonasz przelew, trafi on na konto przestępców, z którego pieniądze są szybko wyprowadzane.
Jak się chronić?
- Nigdy nie klikaj w linki w SMS-ach.
- Nie śpiesz się. W codziennym natłoku spraw łatwo stracić czujność.
- W wiadomościach z prośbą o pieniądze kieruj się zasadą ograniczonego zaufania.
- Skontaktuj się z członkiem rodziny i potwierdź treść otrzymanej wiadomości.
- Zachowaj czujność. Jeśli będziesz mieć jakiekolwiek wątpliwości, spytaj rozmówcę o imię, wiek lub inny szczegół, o którym wiedzą tylko Twoi najbliżsi.
Jak jeszcze możesz sprawdzić wiarygodność otrzymanego SMS-a?
Podejrzany SMS możesz przesłać do CERT w niezmienionej formie tekstowej (nie zrzutu ekranu!) na numer 8080. Nie dodawaj komentarzy ani numeru nadawcy.
CERT to zespół Państwowego Instytutu Badawczego, który zajmuje się reagowaniem na incydenty cyberbezpieczeństwa.
Jeżeli podejrzewasz, że Ty lub bliska Ci osoba może być ofiarą oszustwa, skontaktuj się z naszą infolinią.
Pozdrawiamy
Zespół VeloBanku