Fałszywe e-maile, noclegi i kody QR – sprawdź, jak się chronić
w trakcie ferii zimowych rośnie liczba oszustw, na które warto uważać. Przestępcy stosują różne metody, aby wyłudzić pieniądze lub dane osobowe.
Jakie pułapki stosują cyber-przestępcy?
1. Przesyłają fałszywe oferty noclegów/apartamentów
Oszuści zamieszczają atrakcyjne cenowo oferty wynajmu apartamentów. Po wpłaceniu zaliczki kontakt z „wynajmującym” urywa się.
2. Umieszczają fałszywe kody QR na parkingach
Na parkometrach pojawiają się naklejki z kodami QR, które kierują do fałszywych stron płatności. Po podaniu danych karty przestępcy mogą ściągnąć pieniądze z konta klienta
3. Podszywają się pod serwisy rezerwacyjne (np. Booking, Airbnb)
Otrzymujemy e-mail rzekomo od serwisu rezerwacyjnego z prośbą o dopłatę (np. za opłatę klimatyczną) lub potwierdzenie danych karty. Link prowadzi do fałszywej strony.
4. Podszywają się pod obsługę hotelu
Przestępcy dzwonią do gości, podszywając się pod recepcję hotelu, czy apartamentu
i proszą o podanie danych karty do płatności. Twierdzą, że wystąpił problem
z rezerwacją lub płatnością.
Zasady bezpieczeństwa podczas planowania zimowego wypoczynku:
Prosimy pamiętać, by:
- nie podawać danych karty przez telefon oraz przez e-mail,
- kontaktować się bezpośrednio z recepcją hotelu, aby potwierdzić uzyskane wcześniej informacje,
- logować się do serwisów przez ich oficjalne strony, a nie przez otrzymane linki SMS-em lub mailem,
- opłacać parkingi wyłącznie za pomocą oficjalnych aplikacji (np. usługa Parkingi dostępna w aplikacji VeloBank) lub parkometrów,
- unikać wpłacania zaliczki na prywatne konta poza serwisem rezerwacyjnym.
Dbajmy o swoje bezpieczeństwo. Życzymy spokojnych ferii!