Przestrzegamy przed wyłudzeniem na koronawirusa
Drodzy Klienci!
W trosce o bezpieczeństwo środków naszych Klientów przestrzegamy przed fałszywymi informacjami, przesyłanymi głównie za pomocą SMS-ów, odwołującymi się do trwającej epidemii.
Przestępcy w wysyłanych SMS-ach podszywają się pod różne instytucje i nakłaniają do skorzystania z zawartego w SMS-ie linku, który prowadzi do fałszywej strony logowania i płatności – treść może być różnorodna ale zawsze SMS ma doprowadzić do podjęcia próby logowania. Dane dotyczące logowania jak i kody SMS wpisywane przez ofiarę są przechwytywane, co pozwala przestępcom przygotować przelew z konta Klienta.
Wszystkie te metody będą jednak nieskuteczne jeśli będziemy stosować kilka prostych zasad bezpieczeństwa, co pozwoli na ochronę środków przed kradzieżą:
Zalecamy zatem:
- NIGDY nie korzystać z linków zawartych w wiadomościach przesyłanych SMS-ami, mailami, za pomocą serwisów społecznościowych, czy innych źródeł komunikacji, zwłaszcza jeśli prowadzą do płatności – wszystkie oficjalne informacje są zamieszczane na właściwych witrynach rządowych, żadne organy państwowe nie komunikują tego typu informacji poprzez SMS-y.
- ZAWSZE uważnie czytać treści SMS-ów zawierających kody autoryzacyjne – w treści SMS od Banku zawsze jest zawarta informacja do jakiej dyspozycji posłuży kod zawarty w SMS-ie.
Proponujemy również instalację bezpłatnej aplikacji mobilnej Banku i włączenie autoryzacji mobilnej dla dyspozycji zlecanych w Bankowości Internetowej – dzięki temu wszelkie dyspozycje zlecane w Bankowości Internetowej będą wymagały zalogowania i potwierdzenia w aplikacji mobilnej, gdzie szczegóły transakcji są opisane znacznie szerzej niż pozwala na to ograniczona liczba znaków w SMS-ach autoryzacyjnych.
W przypadku podejrzenia że mamy do czynienia z próbą oszustwa prosimy o bezzwłoczny kontakt z Bankiem pod nr. +48 664 919 797
Poniżej prezentujemy przykłady tego typu fałszywych wiadomości:
- Refundacja kosztów obowiązkowych szczepień
Po kliknięciu w link pojawia się fałszywa strona przechwytująca dane logowania i wpisywane kody SMS:
- Wsparcie żywieniowe:
Po kliknięciu w link pojawia się fałszywa strona Ministerstwa Zdrowia:
Przy podjęciu próby logowania wyświetlany jest fałszywy ekran wyboru banku:
Podjęcie próby logowania skutkuje przekazaniem wszystkich wpisywanych danych, w tym kodów SMS przestępcom.
- Blokada środków celem przekazania do rezerw krajowych:
Po kliknięciu w link przechodzimy do fałszywej strony wyboru banku a następnie logowania:
Wszystkie wpisywane dane otrzymują przestępcy.
Pozdrawiamy,
Zespół Getin Banku