Ostrzeżenie przed podszywaniem się przestępców pod banki i inne instytucje
13.05.2020
Szanowni Państwo,
Prosimy o zwracanie uwagi na kontakty osób podszywających się pod różne instytucje, w tym banki. Ostrzegamy przed takimi kontaktami, ponieważ często zdarzają się ataki, których celem jest wyłudzenie środków z rachunków Klientów. Każdy kontakt, który wydaje się Państwu podejrzany, należy dokładnie sprawdzić. Poniżej kilka bardzo ważnych wskazówek. Ataki mogą przyjmować następujące formy:
- Kontakt telefoniczny osoby podszywającej się pod pracownika banku mający na celu nakłonienie rozmówcy do instalacji oprogramowania, które ma zwiększyć bezpieczeństwo Klienta – w rzeczywistości jest to aplikacja, która daje przestępcy zdalny dostęp do urządzenia Klienta. Przestępcy w uzasadnieniu kontaktu powołują się na względy bezpieczeństwa – np. włamanie na konto internetowe lub zlecenie podejrzanego przelewu i zalecają podjęcie szybkich środków, takich jak instalacja wskazanego oprogramowania. W rozmowie mogą też pojawiać się prośby o podanie loginu i hasła do konta oraz jednorazowych kodów SMS. Połączenie może wyświetlać się jako przychodzące z autentycznego numeru infolinii, pod który przestępcy potrafią się podszyć.
- Kontakt telefoniczny osoby podszywającej się pod pracownika firmy inwestycyjnej mający na celu nakłonienie Klienta do współpracy. Przestępcy informują o możliwości uzyskania przez Klienta nagrody finansowej pod warunkiem zaciągnięcia kredytu w Banku – jednocześnie starając się uzyskać dostęp do konta Klienta. W tym celu nakłaniają do instalacji oprogramowania umożliwiającego zdalny dostęp do urządzenia Klienta lub przekazania danych karty płatniczej co pozwala na dokonanie wypłaty. Aby uwiarygodnić swoje intencje przestępcy w początkowej fazie rozmowy przekazują na konto Klienta środki mające stanowić rzekomą nagrodę, które ostatecznie są wypłacane wraz zaciągniętym kredytem.
- SMS z linkiem kierującym do płatności – SMS-y mogą dotyczyć dopłaty do rachunku lub przesyłki. W ostatnim czasie popularne stały się scenariusze związane z epidemią COVID-19, np. dopłata za dezynfekcję paczki dostarczanej przez kuriera czy Pocztę Polską. Link prowadzi do fikcyjnej strony płatności, na której przechwytywane są wszystkie wprowadzone dane dzięki czemu przestępcy uzyskują dostęp do konta.
- Mail z linkiem kierującym do fikcyjnej strony – forma maila może przypominać autentyczną korespondencję z Banku a treść może dotyczyć np. powiadomienia o próbie zalogowania z nieznanego urządzenia co ma nakłonić do sprawdzenia stanu konta.
Przypominamy podstawowe zasady bezpieczeństwa, których stosowanie udaremni powyższe próby wyłudzeń:
- Nie należy udostępniać danych uwierzytelniających do bankowości internetowej czy mobilnej (identyfikator, hasło, kody SMS) oraz danych karty płatniczej – bank nigdy nie prosi o takie dane
- Zawsze należy uważnie czytać treści SMS-ów dostarczanych przez Bank – szczególnie należy sprawdzać czy kwota i numer rachunku odbiorcy zawarte w SMS-ie są zgodne z naszym zleceniem. Dotyczy to również treści komunikatów wyświetlanych podczas autoryzacji mobilnej.
- Nie należy instalować żadnego oprogramowania wskazanego w rozmowie telefonicznej, linku w SMS lub e-mailu. Bank nigdy nie oczekuje tego od Klientów.
- Nie należy korzystać z żadnych linków do płatności zawartych w SMS-ach lub e-mailach.
Pozdrawiamy,
Zespół Getin Noble Banku