Ostrzegamy przed próbami przejmowania dostępów do Bankowości Internetowej

16.08.2018

Uwaga!

Pragniemy przestrzec przed wzmagającymi się w ostatnim czasie próbami przejmowania przez przestępców dostępów do Bankowości Internetowej oraz kradzieży środków. 

 

W tym celu w pierwszej kolejności przestępcy przejmują dane służące do logowania w Bankowości Internetowej. Dokonują tego za pomocą wirusa przekierowującego Klienta na fałszywą stronę logowania - wpisane przez Klienta login i hasło stają się znane przestępcy, zaś Klient otrzymuje komunikat informujący go o niemożności zalogowania się. 

Kolejnym krokiem jest wyświetlenie na tej samej fałszywej stronie do logowania informacji, że dostęp został zablokowany i w celu odblokowania należy wpisać hasło SMS wysłane na telefon komórkowy. W tym momencie przestępcy dokonują zlecenia przelewu  i czekają aż SMS z kodem do potwierdzenia przelewu zostanie wpisany przez Klienta na podstawionej stronie – w ten sposób przestępcy otrzymują kod SMS wysłany Klientowi przez Bank i wykorzystują go do zatwierdzenia przelewu. 

Innym sposobem pozyskania loginu, hasła oraz kodu SMS jest instalacja na telefonie Klienta złośliwej aplikacji, do której link przesyłany jest wcześniej SMS-em lub mailem.Po zainstalowaniu takiej aplikacji każda próba uruchomienia aplikacji banku kończy się uruchomieniem tzw. nakładki, gdzie użytkownik proszony jest o podanie danych do logowania. Nadane uprawnienia złośliwej aplikacji pozwalają również na przejęcie kontroli nad jednorazowymi kodami SMS wysyłanymi przez bank dla zatwierdzania przelewów. Dlatego przy instalacji należy zwrócić uwagę, jakich uprawnień oczekuje nowo instalowana aplikacja.

 

Jak się chronić?

  1. Uważnie czytaj treści SMS-ów otrzymanych od Banku
  2. Chroń swoje dane osobowe, kradzież dokumentów jak najszybciej zgłoś na policji oraz w Banku.
  3. Dbaj, aby nikt poza Tobą nie znał loginów i haseł do Bankowości Internetowej, Mobilnej, Telefonicznej.
  4. Ustaw trudne do odgadnięcia hasło dostępu do Bankowości Internetowej i nigdy nikomu go nie zdradzaj – pracownicy banku ani organy ścigania nigdy nie zapytają Cię o hasło dostępu.
  5. Nigdy nie loguj się do Bankowości korzystając z nieznanych/obcych urządzeń.
  6. Dbaj o aktualizację systemu operacyjnego w Twoim komputerze/telefonie.
  7. Zwracaj uwagę na komunikaty, które pojawiają się na Twoim urządzeniu, szczególnie gdy instalujesz nową aplikację.
  8. Nie instaluj na urządzeniach aplikacji z linków otrzymanych drogą mailową lub SMS.
  9. Korzystaj z programu antywirusowego.

W przypadku podejrzanych sytuacji skontaktuj się z bankiem pod nr 197 97 – pracownik Banku natychmiast zablokuje dostęp do Bankowości Internetowej uniemożliwiając dokonanie kradzieży.