Praktycznie o finansach
Chargeback czyli jak odzyskać nasze pieniądze
Chargeback, to wyjątkowa usługa, która jest jedną z ważniejszych zalet kart płatniczych. Pozwala odzyskać pieniądze gdy zostałeś oszukany przez sprzedawcę. Zobacz, w jaki sposób skutecznie złożyć reklamację transakcji i uzyskać zwrot środków na rachunek karty. Czym jest chargeback? Oznacza obciążenie zwrotne, czyli anulowanie transakcji dokonanej za pośrednictwem karty płatniczej i to niezależnie od tego, czy jest to karta debetowa czy kredytowa. Z tego rozwiązania mogą skorzystać zarówno użytkownicy kart wydanych przez Visa, jaki i MasterCard.
Kiedy możesz skorzystać z procedury chargeback?
Pieniądze możesz w ten sposób odzyskać, gdy: · bankomat nie wypłacił Ci pieniędzy lub wypłata nie była pełna, · transakcja została podwójnie naliczona, · rozliczenie transakcji nastąpiło w innej walucie lub w innej kwocie niż potwierdziłeś w procesie sprzedaży, · po zakończeniu procesu sprzedaży zauważyłeś, że naliczona kwota przewyższa wartość transakcji, · towar nie został Ci dostarczony, · nastąpiło obciążenie karty mimo że transakcja została wcześniej anulowana, · sprzedawca obciążył Twoją kartę, pomimo wcześniejszej informacji, że transakcja nie powiodła się i opłaciłeś zakup w inny sposób, · Twoja karta została obciążona za usługę, z której nie skorzystałeś (np. rezerwacja miejsc noclegowych, wypożyczenie samochodu), · otrzymałeś uszkodzoną przesyłkę, · dokonałeś zwrotu zakupionego towaru, ale nie otrzymałeś zwrotu pieniędzy.
Jak najskuteczniej zastosować chargeback?
Skontaktuj się z bankiem, w którym masz zarejestrowaną kartę i podaj niezbędne do reklamacji dane: · imię i nazwisko, · numer karty płatniczej, · datę i godzinę przeprowadzonej transakcji, · adres bankomatu, lub podmiotu gdzie była dokonywana transakcja, · wartość transakcji i walutę, w której została przeprowadzona, · uzasadnienie reklamacji, · jeśli masz taką możliwość dołącz dokumenty, które mogą pomóc w realizacji reklamacji na Twoją korzyść np. wydruk z terminala, albo korespondencję ze sprzedawcą jeśli wcześniej próbowałeś odzyskać pieniądze w tradycyjny sposób. Po przyjęciu reklamacji (do czego bank jest zobowiązany), kontaktuje się on z tzw. agentem rozliczeniowym, a ten zwraca się do sprzedawcy z żądaniem zwrotu pieniędzy. Otrzymasz zwrot, jeśli sprzedawca nie odpowie na reklamację, uzna ją, lub nie będzie w stanie przedstawić dowodów podważających jej zasadność. Jeśli sprzedawca udowodni, że transakcja została zrealizowania poprawnie Twoja reklamacja zostanie odrzucona.
Popularne wpisy na blogu:
Lokata online na nowe środki. Gdzie szukać dobrej oferty?
Lokata czy konto oszczędnościowe – gdzie odkładać pieniądze z programu 500+?
Jakie narzędzia mogą pomóc nam w oszczędzaniu pieniędzy?
Ekologiczna bankowość. Jak banki dbają o ekologię?
Edukacja finansowa dziecka. Od czego ją zacząć?
Czy prowadząc działalność rolniczą, można ubiegać się o kredyt?
Czy można oszczędzać podczas zakupów? Elastyczne konto może w tym pomóc
Co to znaczy założyć konto na selfie? Wyjaśniamy krok po kroku
Jak sfinansować szkolne wydatki?
Jak nauczyć się oszczędzać? Wskazówki