Finansowy portret Polek: lubią oszczędzać i płacić BLIKIEM, mają lżejszą rękę w wydatkach na zdrowie i urodę
Umiejętnie oszczędzają, częściej korzystają z BLIKA i więcej niż mężczyźni wydają na zdrowie oraz urodę – tak przedstawia się Finansowy Portret Polek, na podstawie danych przeanalizowanych przez VeloBank. Kobiety rzadziej sięgają też po produkty kredytowe, a częściej w ich finansowym koszyku znajdują się konta oszczędnościowe. Parząc jednak na wysokość ich depozytów i przelewy wynagrodzeń, nadal przewaga dotyczy mężczyzn.
Z okazji Dnia Kobiet VeloBank już po raz drugi sprawdził, co o kobietach mówi sposób, w jaki wydają swoje pieniądze. Przeanalizowano zagregowane zbiory danych z systemu CRM banku, m.in. o rodzaju wykonywanych transakcji, ich wysokości, a także najczęściej wybieranych produktach finansowych. Okazuje się, że kobiety podchodzą do swoich pieniędzy z dużą rozwagą, choć nie brakuje kategorii wydatków, w których pozwalają sobie na więcej. Kiedy jednak przychodzi do długoterminowych zobowiązań i strategii finansowych, częściej trzymają środki na depozytach i to wysokooprocentowanych, rzadziej korzystają z produktów kredytowych.
Mniej środków w zarządzaniu, ale duża rozwaga w ich dysponowaniu
Kobiety zarabiają mniej od mężczyzn. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego podsumowujących 2024 rok[1] wynika, że mediana miesięcznego wynagrodzenia kobiet wyniosła 6242 zł brutto miesięcznie, podczas gdy ten wskaźnik dla mężczyzn wynosi 6755 zł brutto miesięcznie. To o ponad 8% więcej. Lukę płacową widać również w statystykach VeloBanku, z których wynika, że Polki otrzymują średnio o nawet 1000 zł niższe przelewy wynagrodzenia niż Polacy. Niższa jest również kwota przelewów przychodzących do kobiet, za to jest ich więcej niż przelewów przychodzących do mężczyzn (2,7 przelewów wśród kobiet vs. 2,5 wśród mężczyzn).
Polki dysponują mniejszymi kwotami, ale są bardzo świadome, jeżeli chodzi o budowanie własnej stabilności finansowej. Bardzo chętnie korzystają z kont oszczędnościowych – aktywne konta oszczędnościowe (z saldem powyżej 1000 zł) posiada 38% kobiet w porównaniu do 32% mężczyzn. Panowie dysponują większymi środkami, więc mają wyższe średnio aktywa niż kobiety, za to panie dbają, żeby były one dobrze oprocentowane. Średnie oprocentowanie wszystkich aktywów w banku wśród kobiet wynosi 1,8% w porównaniu do 1,7% wśród mężczyzn. Mniej chętnie za to kobiety sięgają po produkty kredytowe, takie jak pożyczki, kredyty gotówkowe, karty kredytowe czy limity na kontach. W przypadku kredytów gotówkowych posiada je 9% kobiet i 11% mężczyzn. Panie za to chętnie wspomagają się poleceniami zapłaty, kiedy mają do realizacji cykliczne płatności – z tej usługi korzysta 3,5% kobiet w porównaniu do 2,5% mężczyzn.
Więcej wydatków na zdrowie i urodę, zamiłowanie do BLIKA, VASów i korzyści
Konstrukcja budżetu poszczególnych płci różni się od siebie. Są kategorie, w których wydatki niemal się od siebie nie różnią, jak np. dom, czynsz, sport czy kultura. Natomiast różnice pojawiają się, gdy spojrzymy na wydatki na urodę i zdrowie oraz motoryzację. Podczas gdy ok. 60% kobiet wydaje jakąś sumę na urodę, wśród mężczyzn jest to 40%. Różnią się też kwoty – panie przeznaczają na urodę średnio ok. 50 zł miesięcznie, a panowie 18 zł. Podobnie w kategorii zdrowie na ten cel pieniądze wydaje 60% kobiet i połowa mężczyzn. Panie wydają średnio 90 zł, a panowie 55 zł.
– Bardzo lubimy przyglądać się temu, jak bankują poszczególne grupy naszych klientów. Wiadomo, że nieco inaczej mogą korzystać z aplikacji mobilnej i bankowości internetowej kobiety, mężczyźni, młodsi, starsi, rodzice z małymi dziećmi czy studenci. Czynników różnicujących jest mnóstwo, ale nasz cel jest jasny. Chcemy, żeby było prosto, wygodnie i intuicyjnie. W taki sposób konstruujemy nasze rozwiązania, mając z tyłu głowy koncepcję mobile first, koncentrując się na rosnącym użyciu smartfonów w naszym życiu – mówi Marta Dałkiewicz, Dyrektorka Departamentu Bankowości Elektronicznej w VeloBanku.
Patrząc za to na ulubione metody płatnicze widać, że kobiety pokochały BLIKA. Dla nich średnia liczba transakcji to 4,9 miesięcznie w porównaniu do 4,6 w przypadku mężczyzn. Za to kobiety rzadziej korzystają z wypłat gotówki z bankomatów – 42% kobiet vs. 46% mężczyzn. Wypłacają też niższe kwoty. Średnia wypłata z bankomatów to dla kobiet 242 zł, a dla mężczyzn 335 zł.
Każda płatność BLIK w VeloBanku jest istotna o tyle, że przynosi kolejne punkty w programie VeloKorzyści, z którego kobiety, jak i mężczyźni chętnie korzystają. Nie widać większych różnic, jeżeli chodzi o samą partycypację, natomiast kobiety częściej „wskakują” na drugi poziom korzyści i na każdym poziomie zdobywają średnio nieco więcej punktów. Kobiety lubią też korzystać z udogodnień w bankowości mobilnej. Istotnie więcej kobiet korzysta z płatności za bilety i zbierają za nie więcej punktów w programie VeloKorzyści w porównaniu z mężczyznami. Kobiety kupują średnio 2 bilety miesięcznie, podczas gdy mężczyźni 1,4. Nieco mniej kobiet w porównaniu do mężczyzn korzysta z płatności za parkingi, autostrady oraz kupuje karty podarunkowe. Natomiast jeśli już korzystają robią to częściej niż mężczyźni. Średnio jest to prawie 5 kart podarunkowych w ciągu roku, 11 płatności za parking oraz prawie 8 płatności za autostrady. Na klientki VeloBanku, które korzystają z VeloKorzyści, z okazji Dnia Kobiet czekają zniżki w programie „Łowcy okazji” na produkty z różnych kategorii m.in. odzież, beauty czy kultura.
Nota prawna: VeloKorzyści to program lojalnościowy dostępny w aplikacji mobilnej VeloBanku. Aby przystąpić do programu musisz posiadać aktywny dostęp do bankowości mobilnej, zaakceptować regulamin VeloKorzyści i udzielić wymaganych zgód marketingowych. Program ma charakter edycyjny. Szczegóły programu, w tym warunki przystąpienia, punktowane aktywności i katalog dostępnych korzyści oraz zasady na jakich możesz z nich skorzystać dostępne są w Regulaminie danej edycji. Regulaminy programu VeloKorzyści i poszczególnych jego edycji dostępne w bankowości mobilnej i na www.velobank.pl/velokorzysci. W ramach programu naliczamy punkty w okresach miesięcznych za aktywne bankowanie. Liczba zdobytych w danym miesiącu punktów decyduje o poziomie VeloKorzyści w kolejnym miesiącu kalendarzowym. Usługę biletów i parkingów dostarcza MoBilet, a usługę autostrad i E-Winiet dostarcza Autopay. Lista miast, w których można skorzystać z usługi zakupu biletu i opłaty za parking, lista autostrad oraz dróg z dostępnymi e-winietami do zakupu dostępne na velobank.pl. W reklamie posługujemy się nazwami handlowymi - odpowiadające im nazwy usług reprezentatywnych znajdziesz na velobank.pl/slownik. Program VeloKorzyści oferuje VeloBank S.A.
[1] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy/roznice-w-wynagrodzeniach-kobiet-i-mezczyzn-w-gospodarce-narodowej-w-polsce-w-2024-r-,35,1.html