Uważaj - wyłudzenia „na dopłatę”
Szanowni Klienci!
Przestrzegamy przed jednym z najczęściej występujących scenariuszy wyłudzenia środków – tzw. metodą „na dopłatę”. W okresie przedświątecznym przestępcy wykorzystują pośpiech i stres związany z zakupami, aby wyłudzić dane do logowania i w ten sposób uzyskać dostęp do kont bankowych.
Na czym polega to wyłudzenie
Wyłudzenie polega na przesłaniu SMS-a lub e-maila z informacją o niedopłacie za usługę (np. dostarczenie zamówionej przesyłki przez firmę kurierską) lub o dopłacie za dodatkowe usługi (np. dezynfekcja przesyłki) i konieczności pilnego uiszczenia płatności w skromnej, nie budzącej podejrzeń wysokości.
Przykład fałszywego SMS-a podszywającego się pod jedną z firm kurierskich:
Link w wiadomości kieruje do fałszywej strony firmy kurierskiej, na której należy wybrać logo swojego banku, wpisać dane do logowania i zatwierdzić płatność SMS-em.
W rzeczywistości jest to fikcyjna strona, która przechwytuje dane do logowania oraz wprowadzone kody SMS. Przechwycone dane przestępcy wykorzystują do autoryzacji przelewów z Twojego konta.
Co zrobić, żeby ochronić swoje środki
Aby chronić swoje środki przed kradzieżą:
- nie korzystaj z linków kierujących do płatności, pochodzących z maili, SMS-ów, serwisów społecznościowych czy innych źródeł komunikacji
- zawsze sprawdzaj treść SMS-ów autoryzacyjnych otrzymywanych od banku – każdy SMS zawiera dokładną informację o tym, jaką dyspozycję potwierdzasz danym kodem. Jeśli treść SMS-a odbiega od dyspozycji, którą zlecasz, przerwij przeprowadzane czynności i natychmiast skontaktuj się z naszą Infolinią.
- proponujemy instalację bezpłatnej aplikacji Getin Mobile i włączenie autoryzacji mobilnej dla dyspozycji zlecanych w Bankowości Internetowej. Dzięki temu wszelkie dyspozycje zlecane w Bankowości Internetowej będą wymagały zalogowania i potwierdzenia operacji w aplikacji mobilnej. Szczegóły transakcji są tam opisane znacznie szerzej niż pozwala na to ograniczona liczba znaków w SMS-ach autoryzacyjnych.
- Jeśli otrzymasz wiadomość, której się nie spodziewasz – np. o dostarczeniu przesyłki, której nie zamawiałeś – zalecamy kontakt telefoniczny z nadawcą pod numerem telefonu udostępnionym na jego oficjalnej stronie.
Jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości, skontaktuj się z nasza infolinią pod numerem +48 664 919 797. Opłata za połączenie wg taryfy operatora.
Pozdrawiamy,
Getin Noble Bank