Uwaga na oszustwa internetowe: fałszywe reklamy i konkursy

06.08.2024

Oszuści coraz częściej wykorzystują social media i e-maile do wyłudzania pieniędzy. Ich ofiarami padają osoby, które skuszą się na wyjątkowo atrakcyjne oferty.

Przedstawiamy kilka schematów wyłudzeń i wyjaśniamy, jak się przed nimi zabezpieczyć.

 

Jak wygląda oszustwo?

 

Atrakcyjne reklamy w social mediach

  • Widzisz reklamę głośników za 9 zł na Facebooku lub innym podobnym portalu.
  • Klikasz w reklamę, aby zamówić głośniki.
  • Link reklamowy prowadzi do fałszywego sklepu internetowego.
  • Podajesz dane karty i potwierdzasz transakcję.
  • Oszuści uzyskują dostęp do karty płatniczej i cyklicznie ściągają większe kwoty z Twojego konta.

 

Podejrzane e-maile z informacją o wygranej w konkursie

  • Otrzymujesz wiadomość rzekomo od Biedronki albo Lidla z informacją o wygranej w konkursie.
  • E-mail zawiera link, który kieruje do strony, na której należy podać swoje dane osobowe i dokonać niewielkiej opłaty, aby sklep wysłał Ci nagrodę.
  • Klikasz w link i podajesz wszystkie dane oraz dane karty płatniczej.
  • Oszuści wykorzystują podane dane i realizują transakcje Twoją kartą.

 

Jak się przed tym ustrzec?

  • Nie ufaj zbyt atrakcyjnym reklamom sprzedaży produktów w internecie. Jeżeli coś wydaje się zbyt piękne, aby było prawdziwe, najprawdopodobniej jest to oszustwo.
  • Nie klikaj w podejrzane linki w e-mailach. Jeśli otrzymasz wiadomość z informacją o wygranej, sprawdź nadawcę i zastanów się, czy rzeczywiście brałeś/-aś udział w takim konkursie.
  • Korzystaj z bezpiecznych metod płatności. Unikaj podawania danych swojej karty na nieznanych stronach internetowych.
  • Monitoruj swoje konto Regularnie sprawdzaj historię transakcji i natychmiast zgłaszaj wszelkie podejrzane operacje do banku.
  • Aktywuj bezpłatną usługę Subskrypcje, aby mieć kontrolę nad cyklicznymi płatnościami za pomocą karty. Włączyć usługę możesz po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej. Wybierz w zakładce Usługi opcję Subskrypcje, a następnie ją aktywuj.

 

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że Ty lub bliska Ci osoba padła ofiarą oszustwa?

Natychmiast skontaktuj się z naszą infolinią pod numerem +48 664 919 797, aby zgłosić podejrzaną transakcję i zablokować swoją kartę. Opłata za połączenie jest zgodna z taryfą operatora.

 

Pamiętaj, że bezpieczeństwo w sieci zależy od Twojej ostrożności i zdrowego rozsądku. Nie daj się złowić oszustom na fałszywe okazje!