Ostrzegamy przed nowym scenariuszem wyłudzeń

13.10.2022

Uważaj na oszustów. Wykorzystują oni zmiany, jakie zachodzą w naszym banku.
Oszuści starają się wyłudzać dane do logowania, aby ukraść środki klientów.

 

W jaki sposób oszuści mogą wyłudzać Twoje pieniądze?

Wyłudzenie może przybrać różną formę:

  1. na pracownika policji,
  2. na pracownika banku.

Wariant 1 - Wyłudzenie na pracowników policji.

Wyłudzenie będzie składało się z kilku kroków:

Krok 1 - Przestępcy zadzwonią na Twój telefon.

Poinformują, że Twoje pieniądze są zagrożone. Mogą również przekonywać, że prowadzą śledztwo w związku z restrukturyzacją banku.

Krok 2 - Zwiększenie wiarygodności

W trakcie rozmów będą chcieli zwiększyć swoją wiarygodność. Podadzą Ci swoje nazwiska, numery służbowe a nawet dane prokuratora, który rzekomo prowadzi śledztwo w tej sprawie. Mogą to być dane osobowe autentycznych pracowników organów ścigania.

Krok 3 - Przekierowanie

Następnie oszuści poinformują Cię, że rozmowa jest przekierowana pod numer 997. Celem przekierowania jest potwierdzenie Twoich danych osobowych.

W rzeczywistości połączenie odbierze inny oszust, który potwierdzi dane rzekomych policjantów.

Wariant 2 - wyłudzenie na pracowników banku

W drugim wariancie wyłudzenia przestępcy mogą podszywać się pod pracownika naszego banku. Będą przekonywać, że w związku ze zmianami formalnymi pieniądze należy przelać na inne konto.

Celem połączenia jest wyłudzenie od Ciebie danych do logowania i potwierdzanie przelewów, które z Twojego konta będą wykonywać przestępcy.

Pamiętaj! Zmiany jakie zachodzą w banku nie wiążą się z żadnymi zmianami dla klientów, a bezpieczeństwo Twoich środków jest dla nas priorytetem.

Jeśli ktoś, w związku z ostatnimi zmianami, oczekuje od Ciebie wykonywania jakichkolwiek czynności, to oznacza, że rozmawiasz z oszustem, który chce Cię okraść.

 

Jak możesz chronić się przed oszustami?

Zapamiętaj, że aby chronić się przed tego typu oszustwami:

  1. Nigdy nikomu nie podawaj swoich danych do logowania.
    Policja, pracownik banku czy przedstawiciel jakichkolwiek służb nigdy nie poprosi cię o Twoje dane logowania w bankowości.
  2. Nie potwierdzaj żadnych dyspozycji, jeśli ich nie zlecasz
    Tylko Ty masz prawo zlecać dyspozycje, które wymagają potwierdzania kodami SMS lub autoryzacją mobilną.
    Jeśli nie zlecasz takich dyspozycji osobiście, a ktoś oczekuje od Ciebie zatwierdzenia w aplikacji mobilnej lub podania kodu SMS, to znaczy, że rozmawiasz z oszustem. 
  3. Czytaj uważnie treści SMS-ów, które do Ciebie wysyłamy
    Każdy SMS zawiera informację o tym, jaką dyspozycję zatwierdza. Jeśli otrzymasz SMS z kodem do zatwierdzenia dyspozycji, której Ty osobiście nie zlecasz, to nie zatwierdzaj dyspozycji. Nie podawaj nikomu kodów SMS.
  4. Nigdy nie instaluj na prośbę osób, które do ciebie dzwonią, żadnego oprogramowania.
  5. Przestępcy, którzy do Ciebie zadzwonią, pod pretekstem bezpieczeństwa, będą nakłaniali Cię do instalowania aplikacji. Aplikacje, które zainstalujesz mogą przejąć kontrolą na Twoim telefonem i komputerem.

 

Co zrobić, jeżeli podejrzewasz, że rozmawiasz z oszustem? Nie daj się nabrać – rozłącz się i zadzwoń do nas

Jeśli podejrzewasz, że rozmawiasz z oszustem, to rozłącz się i jak najszybciej skontaktuj się z naszą infolinią pod numerem +48 664 919 797.

Opłata za połączenie jest zgodna z taryfą Twojego operatora.