Ostrzegamy przed nowym scenariuszem wyłudzeń
Uważaj na oszustów. Wykorzystują oni zmiany, jakie zachodzą w naszym banku.
Oszuści starają się wyłudzać dane do logowania, aby ukraść środki klientów.
W jaki sposób oszuści mogą wyłudzać Twoje pieniądze?
Wyłudzenie może przybrać różną formę:
- na pracownika policji,
- na pracownika banku.
Wariant 1 - Wyłudzenie na pracowników policji.
Wyłudzenie będzie składało się z kilku kroków:
Krok 1 - Przestępcy zadzwonią na Twój telefon.
Poinformują, że Twoje pieniądze są zagrożone. Mogą również przekonywać, że prowadzą śledztwo w związku z restrukturyzacją banku.
Krok 2 - Zwiększenie wiarygodności
W trakcie rozmów będą chcieli zwiększyć swoją wiarygodność. Podadzą Ci swoje nazwiska, numery służbowe a nawet dane prokuratora, który rzekomo prowadzi śledztwo w tej sprawie. Mogą to być dane osobowe autentycznych pracowników organów ścigania.
Krok 3 - Przekierowanie
Następnie oszuści poinformują Cię, że rozmowa jest przekierowana pod numer 997. Celem przekierowania jest potwierdzenie Twoich danych osobowych.
W rzeczywistości połączenie odbierze inny oszust, który potwierdzi dane rzekomych policjantów.
Wariant 2 - wyłudzenie na pracowników banku
W drugim wariancie wyłudzenia przestępcy mogą podszywać się pod pracownika naszego banku. Będą przekonywać, że w związku ze zmianami formalnymi pieniądze należy przelać na inne konto.
Celem połączenia jest wyłudzenie od Ciebie danych do logowania i potwierdzanie przelewów, które z Twojego konta będą wykonywać przestępcy.
Pamiętaj! Zmiany jakie zachodzą w banku nie wiążą się z żadnymi zmianami dla klientów, a bezpieczeństwo Twoich środków jest dla nas priorytetem.
Jeśli ktoś, w związku z ostatnimi zmianami, oczekuje od Ciebie wykonywania jakichkolwiek czynności, to oznacza, że rozmawiasz z oszustem, który chce Cię okraść.
Jak możesz chronić się przed oszustami?
Zapamiętaj, że aby chronić się przed tego typu oszustwami:
- Nigdy nikomu nie podawaj swoich danych do logowania.
Policja, pracownik banku czy przedstawiciel jakichkolwiek służb nigdy nie poprosi cię o Twoje dane logowania w bankowości. - Nie potwierdzaj żadnych dyspozycji, jeśli ich nie zlecasz
Tylko Ty masz prawo zlecać dyspozycje, które wymagają potwierdzania kodami SMS lub autoryzacją mobilną.
Jeśli nie zlecasz takich dyspozycji osobiście, a ktoś oczekuje od Ciebie zatwierdzenia w aplikacji mobilnej lub podania kodu SMS, to znaczy, że rozmawiasz z oszustem. - Czytaj uważnie treści SMS-ów, które do Ciebie wysyłamy
Każdy SMS zawiera informację o tym, jaką dyspozycję zatwierdza. Jeśli otrzymasz SMS z kodem do zatwierdzenia dyspozycji, której Ty osobiście nie zlecasz, to nie zatwierdzaj dyspozycji. Nie podawaj nikomu kodów SMS. - Nigdy nie instaluj na prośbę osób, które do ciebie dzwonią, żadnego oprogramowania.
- Przestępcy, którzy do Ciebie zadzwonią, pod pretekstem bezpieczeństwa, będą nakłaniali Cię do instalowania aplikacji. Aplikacje, które zainstalujesz mogą przejąć kontrolą na Twoim telefonem i komputerem.
Co zrobić, jeżeli podejrzewasz, że rozmawiasz z oszustem? Nie daj się nabrać – rozłącz się i zadzwoń do nas
Jeśli podejrzewasz, że rozmawiasz z oszustem, to rozłącz się i jak najszybciej skontaktuj się z naszą infolinią pod numerem +48 664 919 797.
Opłata za połączenie jest zgodna z taryfą Twojego operatora.