Komunikat do klientów w sprawie doręczeń elektronicznych
5.10.2021 r. weszła w życie ustawa z dnia 18.11.2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Czego dotyczy ustawa
- Ustawa wprowadza m. in. publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego1.
- Usługa umożliwia odbieranie i wysyłanie korespondencji drogą elektroniczną (bez konieczności korzystania z papierowej wersji dokumentów), w tym:
- przesyłanie danych drogą elektroniczną,
- uzyskiwanie dowodów wysłania i doręczenia danych,
- ochronę przesyłanych danych przed utratą, kradzieżą lub zmianą.
- Ustawa nakłada na bank obowiązek posiadania:
- skrzynki do doręczeń2 ,
- adresu do doręczeń elektronicznych3,
oraz umożliwienia klientom kontaktu z bankiem za pośrednictwem tego kanału, w przypadkach określonych w ustawie.
Bank zobowiązany jest realizować ten obowiązek od dnia 1.10.2022 r.
Kiedy powiadamy o adresie do doręczeń elektronicznych
O swoim adresie do doręczeń elektronicznych powiadomimy klientów nie później niż do 30.09.2022 r.
Kto może korzystać z doręczeń elektronicznych
- Za pośrednictwem doręczeń elektronicznych będą mogli kontaktować się z bankiem tylko klienci, którzy będą posiadali swój adres do doręczeń elektronicznych oraz skrzynkę do doręczeń elektronicznych.
- Korzystanie przez klientów z doręczeń elektronicznych nie jest obowiązkowe.
- Doręczenia elektroniczne będą stanowić dodatkowy, a nie jedyny kanał kontaktu z bankiem.
- Wciąż możliwe będzie kontaktowanie się z bankiem za pomocą tradycyjnej, papierowej korespondencji, a także poprzez bankowość elektroniczną i podczas osobistych wizyt w oddziałach.
Gdzie można uzyskać więcej informacji
Więcej informacji można uzyskać na rządowej stronie internetowej.
1publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego - usługa, która umożliwia przesyłanie danych między stronami trzecimi drogą elektroniczną i zapewnia dowody związane z posługiwaniem się przesyłanymi danymi, w tym dowód wysłania i otrzymania danych, oraz chroni przesyłane dane przed ryzykiem utraty, kradzieży, uszkodzenia lub jakiejkolwiek nieupoważnionej zmiany, świadczoną przez operatora wyznaczonego, którego rolą jest zapewnienie bezpiecznej i skutecznej wymiany korespondencji pomiędzy podmiotami korzystającymi z usługi.
2adres do doręczeń elektronicznych - adres elektroniczny podmiotu korzystającego z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, umożliwiający jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach tych usług.
3skrzynka doręczeń - narzędzie umożliwiające wysyłanie, odbieranie i przechowywanie danych w ramach publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.