Komunikat do klientów w sprawie doręczeń elektronicznych

06.10.2021

5.10.2021 r. weszła w życie ustawa z dnia 18.11.2020 r. o doręczeniach elektronicznych.

 

Czego dotyczy ustawa

  • Ustawa wprowadza m. in. publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego1.
  • Usługa umożliwia odbieranie i wysyłanie korespondencji drogą elektroniczną (bez konieczności korzystania z papierowej wersji dokumentów), w tym:
    • przesyłanie danych drogą elektroniczną,
    • uzyskiwanie dowodów wysłania i doręczenia danych,
    • ochronę przesyłanych danych przed utratą, kradzieżą lub zmianą.
  • Ustawa nakłada na bank obowiązek posiadania:
    • skrzynki do doręczeń2 ,
    • adresu do doręczeń elektronicznych3,

    oraz umożliwienia klientom kontaktu z bankiem za pośrednictwem tego kanału, w przypadkach określonych w ustawie.

    Bank zobowiązany jest realizować ten obowiązek od dnia 1.10.2022 r.

 

Kiedy powiadamy o adresie do doręczeń elektronicznych

O swoim adresie do doręczeń elektronicznych powiadomimy klientów nie później niż do 30.09.2022 r.

 

Kto może korzystać z doręczeń elektronicznych

  • Za pośrednictwem doręczeń elektronicznych będą mogli kontaktować się z bankiem tylko klienci, którzy będą posiadali swój adres do doręczeń elektronicznych oraz skrzynkę do doręczeń elektronicznych.
  • Korzystanie przez klientów z doręczeń elektronicznych nie jest obowiązkowe.
  • Doręczenia elektroniczne będą stanowić dodatkowy, a nie jedyny kanał kontaktu z bankiem.
  • Wciąż możliwe będzie kontaktowanie się z bankiem za pomocą tradycyjnej, papierowej korespondencji, a także poprzez bankowość elektroniczną i podczas osobistych wizyt w oddziałach.

 

Gdzie można uzyskać więcej informacji

Więcej informacji można uzyskać na rządowej stronie internetowej.

 


1publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego - usługa, która umożliwia przesyłanie danych między stronami trzecimi drogą elektroniczną i zapewnia dowody związane z posługiwaniem się przesyłanymi danymi, w tym dowód wysłania i otrzymania danych, oraz chroni przesyłane dane przed ryzykiem utraty, kradzieży, uszkodzenia lub jakiejkolwiek nieupoważnionej zmiany, świadczoną przez operatora wyznaczonego, którego rolą jest zapewnienie bezpiecznej  i  skutecznej wymiany korespondencji pomiędzy podmiotami korzystającymi z usługi.  

2adres do doręczeń elektronicznych - adres elektroniczny podmiotu korzystającego z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, umożliwiający jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach tych usług.

3skrzynka doręczeń - narzędzie umożliwiające wysyłanie, odbieranie i przechowywanie danych w ramach publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.