Zachowaj ostrożność podczas zakupów online

22.07.2024

Sprzedajesz lub kupujesz przedmioty na stronach portali takich jak na przykład OLX, Vinted, Allegro? Nie daj się nabrać oszustom, którzy udają zainteresowanie Twoimi towarami oraz próbują nakłonić Cię do podania kodu BLIK, danych Twojej karty lub danych do logowania.

Z powodu nieuwagi oraz pośpiechu podczas zakupów/sprzedaży online, możesz utracić swoje oszczędności i dane.

Jak działają oszuści?

Przykład 1

  • Dodajesz ogłoszenie na portalu aukcyjnym, aby sprzedać przedmiot,
  • znajduje się potencjalny kupiec, który jest oszustem,
  • wysyła Ci wiadomość, że kupił Twój przedmiot i za niego zapłaci, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link. Wiadomość od oszusta może wyglądać jak oficjalna korespondencja zawierająca logo portalu,
  • klikasz w link, który przenosi Cię na stronę do złudzenia przypominającą portal lub stronę pośrednika płatności. Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty,
  • otrzymujesz SMS z banku z kodem do autoryzacji. Nie czytasz dokładnie wiadomości,
  • kod ten służy do aktywacji płatności kartą za pomocą portfela Apple Pay lub Google Pay. Wpisujesz kod w formularzu,
  • dzięki podanym danym karty oraz kodzie autoryzacyjnym oszust Cię okrada - płaci Twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca gotówkę w bankomacie.

Przykład 2

  • Oszust wstawia ogłoszenie w aplikacji sprzedażowej,
  • chcesz kupić wystawiony przedmiot,
  • oszust nakłania Cię do płatności poza aplikacją, aby uniknąć dodatkowych opłat, prowizji czy zmniejszyć koszt. Oszust wysyła wiadomość z prośbą o podanie kodu BLIK,
  • generujesz kod BLIK w swojej bankowości i przekazujesz obcej osobie,
  • oszust wybiera wypłatę BLIK w bankomacie i wprowadza przekazany przez Ciebie kod BLIK. Następnie prosi o zatwierdzenie transakcji, twierdząc, że w ten sposób zapłacisz za przedmiot,
  • zatwierdzasz transakcję bez sprawdzenia dokładnie czego dotyczy i na jaką jest kwotę,
  • oszust wypłaca dużo większą kwotę niż cena podana w ogłoszeniu z Twojego konta,
  • nigdy nie otrzymujesz kupionego towaru.

 

Pamiętaj! Nigdy nie podawaj kodu BLIK, loginów, haseł czy danych karty płatniczej.   

Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego, pośrednika płatności czy banku. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.

Rób zakupy wyłącznie bezpośrednio przez dany portal. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem czy aplikacją sprzedażową, np. przez e-mail, WhatsApp lub Messenger.

Czytaj uważnie treść SMS od banku lub potwierdzeń transakcji w aplikacji mobilnej. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz. Zawsze informujemy Cię, co potwierdzasz.

Jeżeli podejrzewasz, że Ty lub bliska Ci osoba może być ofiarą oszustwa, skontaktuj
się z naszą infolinią pod numerem +48 664 919 797. Opłata za połączenie jest zgodna z taryfą operatora.