Split Payment
Mechanizm Podzielonej Płatności
Od 1 lipca 2018 r. Ministerstwo Finansów nakłada na polskie banki i firmy obowiązek otwarcia i prowadzenia dedykowanych rachunków do rozliczeń podatku od towarów i usług (VAT).
Zgodnie z zapisami ustawy, każda firma niezależnie od tego czy jest podatnikiem VAT czy też nie, musi posiadać przynajmniej jeden rachunek VAT. Treść ustawy znajdziesz tutaj - w Dzienniku Ustaw
Jak działa płatność podzielona?
Od 1 lipca 2018 r. wszyscy przedsiębiorcy prowadzący rachunki firmowe w VeloBanku mogą skorzystać z nowego typu przelewu lub dodatkowych opcji w standardowej zakładce przelewy, które pojawią się w bankowości internetowej.
Mechanizm Podzielonej Płatności (MPP) jest rodzajem przelewu, w którym kupujący oprócz kwoty brutto podaje zawartą w nim kwotę VAT wskazaną na fakturze. Kwota netto ma trafić na rachunek bieżący wystawcy faktury, a kwota VAT na jego dedykowany rachunek VAT.
Nowa metoda płatności za fakturę jest dobrowolna. Jeśli przedsiębiorca będzie chciał dokonać płatności na starych zasadach np. przelew krajowy - jak najbardziej będzie mógł to zrobić. O tym czy skorzystać z nowej czy starej metody płatności decyduje zawsze kupujący czyli płatnik faktury VAT.
Czy moja firma będzie musiała prowadzić rachunek VAT?
Tak, dla każdego przedsiębiorcy posiadającego rachunek firmowy, VeloBank bez dodatkowych opłat otworzy specjalny rachunek VAT. Jest to konto, na które będzie trafiać podatek VAT w przypadku, gdy kupujący zapłaci za zakupione towary lub usługi w MPP. Przedsiębiorcy nie będą musieli zatem zawierać nowej umowy lub podpisywać aneksu z bankiem. Bank sam otworzy rachunek VAT oraz poinformuje listownie klientów o jego numerze.
VeloBank otworzy każdemu klientowi firmowemu jeden rachunek VAT niezależnie od tego czy posiada jeden, czy wiele rachunków rozliczeniowych. Rachunek VAT w takim przypadku będzie połączony ze wszystkimi rachunkami rozliczeniowymi. Jeżeli przedsiębiorca chciałby mieć osobne konta VAT do każdego z rachunków rozliczeniowych będzie mógł je otworzyć osobną dyspozycją. Dyspozycję taką można zlecić w oddziale lub dedykowanemu doradcy firmowemu.
Od 1 lipca 2018 r nie będzie możliwości korzystania z rachunków firmowych bez posiadania rachunku VAT w danym banku.
Kogo obejmie zmiana, czy będę inaczej wystawiać faktury?
Jeśli przedsiębiorca rozlicza się z innymi firmami z Polski za pomocą przelewów w złotówkach, to będzie mógł skorzystać z MPP. MPP dotyczy wyłącznie rozliczeń między przedsiębiorcami w formie przelewu, nie obejmuje płatności gotówką lub kartą.
Pamiętaj, przelew w MPP dotrze do odbiorcy tylko wtedy, gdy wskazał na fakturze numer rachunku firmowego. MPP nie obejmuje transakcji pomiędzy Twoją firmą, a osobą prywatną. Jeśli zlecisz przelew w MPP wystawcy faktury, który podał na fakturze numer konta osobistego, wówczas przelew wróci na Twoje konto firmowe.
Twoje faktury pozostaną bez zmian. Co więcej, nie musisz znać numeru rachunku VAT sprzedawcy, ani umieszczać swojego numeru rachunku VAT na fakturze. Rozpoznaniem i rozdzieleniem środków z przelewu zajmie się bank.
Nie jestem podatnikiem VAT, czy również zostanie otwarty dla mnie dedykowany rachunek VAT?
Na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2017 roku, dla każdego podmiotu, dla którego bank prowadzi co najmniej jeden firmowy rachunek rozliczeniowy (w tym rachunki bieżące i pomocnicze), bank obowiązany jest prowadzić rachunek VAT. Nie ma znaczenia forma prawna podmiotu, dla którego bank prowadzi rachunek rozliczeniowy.
Firmy nie będące podatnikiem VAT tj. podmioty które nie wystawiają faktur VAT, zgodnie z ustawą mają również obowiązek posiadania rachunku VAT. W takim przypadku rachunek będzie aktywny lecz nie wykorzystywany.
Jakie środki będą mogły być wpłacane na konto VAT?
Na rachunek VAT mogą być wpłacane środki, które są:
- zapłatą podatku VAT za faktury opłacone przelewem w MPP
- przelane między własnymi rachunkami VAT
- zwrotem kwoty VAT, dokonanej przez Urząd Skarbowy.
Jak mogę wykorzystać środki znajdujące się na rachunku VAT?
Środki zgromadzone na rachunku VAT można wykorzystać w następujący sposób:
- płatność za kosztowe faktury VAT wykorzystując przelew w MPP
- regulowanie zobowiązań podatkowych VAT do Urzędu Skarbowego lub składek do ZUS i KRUS
Czy wybór zapłaty w MPP będzie wiązał się z dokonaniem dwóch przelewów?
Zapłata w MPP odbywa się w jednym przelewie. Różnica będzie polegać na tym, że płatnik faktury wykonując przelew będzie wskazywał do zapłaty zarówno kwotę brutto oraz zawartą w niej kwotę VAT.
Czy MPP będzie dotyczył płatności zaliczek, przedpłat itp.?
MPP będzie miał zastosowanie również do zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi (przedpłaty, zaliczki, zadatki). Warunkiem będzie otrzymanie przez nabywcę faktury na taką płatność. W komunikacie przelewu należy bowiem wskazać numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność.
Jakie informacje będą potrzebne przy dokonywaniu płatności MPP?
Informacje niezbędne przy dokonywaniu płatności MPP to:
- numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność
- kwota brutto do zapłaty
- kwota podatku wynikająca z faktury
- numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku (np. NIP, EuroNIP)
Czy każda płatność podlega MPP?
MPP będzie miał zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz innych płatników VAT. Nie będzie możliwe zastosowanie MPP w transakcjach z konsumentami.
Jakie zasady obowiązują dla uwalniania środków z rachunku VAT?
Firma (podatnik) musi złożyć wniosek do US o zgodę na przeksięgowanie środków z rachunku VAT. Postanowienie jest wydawane przez naczelnika US (w ciągu 60 dni). US musi przesłać do banku informację o postanowieniu (w formie elektronicznej). Kwota przelewu nie może być większa niż kwota środków na rachunku VAT.
Czy rachunek VAT będzie podlegał zajęciom egzekucyjnym?
Rachunek VAT może być obciążony wyłącznie w celu realizacji zajęcia na podstawie administracyjnego tytułu wykonawczego, dotyczącego egzekucji należności z tytułu podatku od towarów i usług.
Kiedy można zastosować MPP?
MPP może być zastosowany do płatności spełniającej następujące warunki:
- walutą płatności jest wyłącznie PLN
- jest to przelew (nie może być to forma transakcji gotówkowej lub płatność kartowa)
- jest zlecana z rachunku rozliczeniowego prowadzonego w PLN
- jest zapłatą za część lub całość pojedynczej faktury VAT (nie można dokonać płatności za wiele faktur jednym przelewem)
- stronami płatności (nadawcą i odbiorcą) są firmy (nie jest możliwe wykonanie płatności, w której stroną jest konsument).
Jakie zasady obowiązują dla przelewu do urzędu skarbowego z tytułu zapłaty podatku VAT lub składek ZUS/KRUS ?
Jest to standardowy przelew do US lub ZUS/KRUS (brak zmian w aktualnym formacie przelewu). Jest on składany przez Klienta z rachunku rozliczeniowego (jak dotychczas). Bank automatycznie obciąża Rachunek VAT powiązany z rachunkiem rozliczeniowym (jeśli są środki). Jeśli na Rachunku VAT nie ma środków, cała kwota zobowiązania podatkowego jest pobierana z rachunku rozliczeniowego.